Wanneer je werkt in een combinatie van een café en een restaurant kom je een diversiteit aan gasten tegen. Sommigen komen alleen voor een snel drankje en anderen voor een uitgebreide maaltijd. Zowel voor het café als het restaurant ben je als personeelslid het visitekaartje van het bedrijf. De werkzaamheden hebben zeker overlappingen, maar er zijn enkele specifieke aandachtspunten voor het werk in een restaurant en voor het werk in een bar op het gebied van sociale vaardigheden.
Serveren van maaltijden
Mensen die uit eten gaan willen graag op hun wenken bediend worden en een leuke tijd beleven in het restaurant. Als serveerster lever je een grote bijdrage aan deze ervaring. Eén van de belangrijkste regels is dat je altijd een glimlach op je gezicht houdt. Door je vriendelijke uitstraling zullen klanten geneigd zijn om ook vriendelijk tegen jou te zijn, en dit werkt tevredenheid in de hand. Uiterlijkheden zoals nette kleding en schone handen is ook van cruciaal belang.
Zorg ervoor dat je de bestelling juist noteert en geef het direct aan als iets niet voorradig is. Indien je dit pas in de keuken te horen krijgt, ga dan direct terug om dit te melden. Houdt tijdens de maaltijd de tafels van een afstand in de gaten zodat je het direct ziet wanneer een klant iets wil.
Ga nooit met een ontevreden klant in discussie, ook al heeft deze volgens jou ongelijk. Neem voedsel waar men niet tevreden over is, en hiervan de oorzaak bij de keuken legt, met een vriendelijk gezicht mee terug. De ontevredenheid kan door een discussie tot grote irritatie leiden bij een klant. Dit zal er voor zorgen dat de klant niet terugkeert en slechte mond-tot-mondreclame zal verspreiden.
Werken achter een bar
Net als in een restaurant is vriendelijkheid bij het werk achter een bar van groot belang. Mensen die naar een bar gaan doen dit voor een gezellig praatje. Als barmedewerker kun je gemakkelijk overzien of mensen het naar hun zin hebben. Soms komen mensen alleen naar een bar op zoek naar wat gezelschap. Indien het druk is en alle barkrukken zijn vol is de kans groot dat iemand aansluiting vindt bij een andere gast. Is dit niet het geval dan zal de gast het erg op prijs stellen als het barpersoneel een praatje begint over algemene zaken. Soms zal het gebeuren dat een klant zijn levensloop gaat vertellen. Als barmedewerker is het daarom belangrijk dat je goed kunt luisteren zonder al te diep op de onderwerpen in te gaan.
Mensen die naar de bar komen omdat ze wachten tot er een tafel vrij is in het restaurantgedeelte kunnen soms ongeduldig worden. Maak het wachten bij de bar daarom extra leuk voor ze en let erop dat ze niet op hun drankje hoeven te wachten.